Menestyvät järjestöt 2020 -tapahtumassa 250 järjestöammattilaista. Päivän pääteemoina vapaaehtoistoiminta ja viestintä.

Aamu alkoi koskettavalla Angels-lauluesityksellä. Seminaariyleisö liittyi mukaan viimeiseen kappaleeseen ja ensimmäiseen esityksen alkaessa kertosäe ”I´m lovin angels instead” soi tunnelmallisesti mielen taka-alalla.

Pääpuhuja Together for Yes -kampanjan vetäjä Damian O’Broin kertoi elävästi ja tunteita herättävällä tavalla yli 30 vuoden matkasta kansanliikkeen syntyyn ja kampanjan toteutumiseen. Valtava määrä irlantilaisia lähti liikkeelle 2018 kampanjoimaan abortin laillistamisen vuoksi. Ihmiset lähtivät oville, kaduille ja someen tekemään viestintää, vaikuttamistyötä ja varainhankintaa.

”It starts with a community,” O´Broin kiteyttää. Kampanja sai irlantilaiset jakamaan kokemuksiaan, henkilökohtaisia tarinoitaan. Se sai uskomattoman määrän ihmisiä tekemään yhteistyötä. Sadat ihmiset olivat mukana tunteella. Yhteisö kampanjan takana oli vahva. Monille kampanja oli elämänpituinen matka. Kampanjassa muutettiin sanastoa, esimerkiksi tuomitsemisen sijaan puhuttiin myötätunnosta, asiantuntijoiden sijaan naisista, moraalin sijaan tarpeesta ja terveydestä.

”Give people something to believe in.” Kansanäänestyksen keväällä toteutettu varainkeruun some-kampanja yllätti järjestäjät täydellisesti. Tavoitetta kymmenkertaistettiin ensimmäisen päivän jälkeen. Ennen näkemätön lahjoitusaalto toi kampanjarahoitusta yli 500 000 €. Toukokuussa 2018 abortti laillistettiin kansanäänestyksen tuloksena.

Brändityön osuuksissa käsiteltiin nuoria kohderyhmänä ja digiheimon tiekarttaa. Miten saada sukupolvi Z, vuosina 1998-2010 syntyneet, kiinnostumaan sisällöistä? 1) A-lehtien Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto antamat vinkit olivat: 1) Valitse oikeat kanavat viestimiseen. Nuorten kanavia tällä hetkellä: Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat, Whatsup. 2) Tee yhdessä. Ota nuoret mukaan sisältöjen tekemiseen. 3) Visuaalisuus. Kuvilla ja videoilla on suuri merkitys. 4) Arvot esiin. Kerro rohkeasti järjestön arvot ja missio. 5) Vuorovaikutus ja dialogi: osallistumisen ja keskustelun tulee olla helppoa ja jatkuvaa.

Yleisradion tuotekehittäjä Kaisa Kirves puhui digiheimon toteuttamisesta. ”Kirkasta, valitse ja räätälöi. Jos teet kaikille, et tee kenellekään kunnolla. Olemme onnistuneet ohjelmasisällöissä, kun rajausta on uskallettu tehdä.” Ydinkohderyhmän tarkka määrittely ja äänensävyn miettiminen ovat tärkeitä keinoja. ”Unohda häpeä ja muista inhimillinen ääni organisaation some-viestinnässä.”

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Sanna Puumalainen Merimieskirkosta pohti, miksi ihmisiä on yhä vaikeampi saada mukaan järjestön toimintaan? Mitä järjestöt voisivat tehdä toisin toisin? Kuinka työkalut ja prosessit on tärkeitä, jota voisimme olla vapaaehtoisiamme kohtaan mahdollisimman vieraanvaraisia. Punaisen Ristin Pekka Väänäsen mukaan on tärkeä kertoa vapaaehtoisille merkityksellisyydestä ja osoittaa työn tuloksia. Vapaaehtoisten kohdalla tärkeää on muistaa kolme k:ta: Kehu, kannusta ja kiitä.

Vapaaehtoisten rekrytointi ja huolenpito osuudessa Eläkkeensaajien Keskusliiton järjestösuunnittelija Joonas Rentolan mukaan uusien vapaaehtoiset vertaisopastajien rekrytoinnissa toimii parhaiten portinvartijoiden ajatus. Paras on, jos viesti tulee suunnasta, johon henkilö jo valmiiksi luottaa ja jonka tuntee. Vertaisopastajien suljettu FB-ryhmän on toiminut hyvin tuki- ja keskustelufoorumina. ”Me järjestökehittäjät saamme palkkaa, jotta vapaaehtoisten työ olisi mahdollisimman helppoa.”

”Yeesi tarjoaa alustan toiminnalle. Nuorten mielenterveysseura Yeesi ry:n toiminta-ajatus on toimia nuorilta nuorille, joka tarkoittaa lupaa kokeilla, pyytää apua ja oppia uutta turvallisessa ympäristössä,” toiminnanjohtaja Sonja Raunio kiteyttää. Yeesiläisyydessä on tärkeää, että lopputulos on nuorten näköinen. On lupa tehdä toisin. Vapaaehtoisilla on tarve nähdä omat onnistumiset. Esityksen loppukiteytykset: ”Uskalla luopua vallasta. Ole hiljaa, siirry sivuun, tee tilaa muille. Ole tukena.”

Millaiset ovat 2020-luvun haasteet viestinnän vaikuttavuudessa? Teeman äärellä olivat luova johtaja Timo Berry Berry Creativestä ja Heidi Korva Communikésta. ”Tikka osuu paremmin, kun tietää missä on maali”. Viestinnän tavoitteiden tulee olla linjassa toiminnan kanssa. Nykytilassa viestintä nähdään usein tukitoimintona. ”Viestintä on ennen kaikkea johtamista,” Heidi Korva kiteyttää. Näin onnistut: ”kirkasta tavoite, ymmärrä kohderyhmää, katso sopiva mittari, ”get out of the box”.

Päivän päätösluento kosketti, oivallutti ja herkisti. Toimittaja ja kirjailija Satu Vasantola Helsingin Sanomista kertoi rehellisyyden, aitouden ja kuuntelemisen merkityksestä toimittajan työssä. ”Hyvä journalismi ei onnistu, jos ei nosta katsetta ylös ympäristöön. Jutun teossa merkittävimmät tekijät ovat tarkat havainnot ja suunnitteluvaiheen hidas ajattelu. Mitä enemmän osaan olla haastattelukohtaamisessa hiljaa, sitä enemmän saan. Se, että en täytä tilaa puheella, antaa toiselle aikaa puhua, löytää syviä ajatuksia.”

Ehdoton kriteeri jutun onnistumiselle on rehellisyys. Onnistunut juttu tuo uuden näkökulman. Se kertoo enemmän ilmiöstä. Vihapuheeseen Vasantolalla on selkeä kanta. ”Vihapuhetta tulee estää ja siihen tulee löytää ratkaisuja. Onneksi vihapuheen levittäjiä ei ole paljon. On tärkeää, että hyvät ihmiset eivät vaikene.”

Huikea päivä toi tunteet ja kyyneleet pintaan. Yhteinen päätöshetki tanssittiin tapahtuman säkenöivien järjestäjien Heidi Korvan ja Salla Saarisen kannustamana. Sali oli täynnä inspiraatiota ja iloa.